Филтри
Марки
DOT
Цена
 лв.
 лв.

Спирачна течност

Една от най-важните системи в превозните средства е спорачната. Не е необходимо дълго обяснение защо. Тя по същество представлява хидравлична система, комбинирана с вакуумен усилвател. Когато натиснем педала генерираме хидравлично налягане в спирачната помпа, което се предава по тръбни пътища към спирачните цилиндри на колелата. Там то избутва спирачните накладки, притискайки ги към спирачни дискове или барабани. Енергията от движението на автомобила се превръща в топлина от триенето на накладките в дисковете и се разсейва в атмосферата. Системата е доста прецизна и изградена от фини възли. "Кръвта" в нея е спирачната течност. В най-честия случай е съставена основно от гликолни съединения и присадки. Те имат грижата да я направят достатъчно течлива, устойчива на окисление, с добри мазилни и почистващи свойства за да поддържа елементите на системата в добро "здраве".
 Основен показател за качеството на спирачната течност е точката й на кипене. Тъй като е хигроскопична и разтваря вода, тази температура има две стойности - суха и мокра. Сухата е точката на кипене на течността без да е разтворила вода, а мократа показва при каква температура кипи при вече разтворена вода с концентрация от 3%. Защо е важно това? Както вече казахме, при спиране се генерира голямо количество топлина за кратко време. Когато имаме интензивно спиране, например при агресивно спортно шофиране или спускане по дълъг наклон, част от тази топлина се приема чрез спирачните апарати и от спирачната течност. При кипене се отделят газови мехурчета (всички сме виждали какво се случва с водата преди да заври), които създават газова фаза в спирачния апарат. Течностите са почти несвиваеми, което е в основата на работата на хидравличните системи, но газовете са. Какво се случва в този момент? Налягането от главния спирачен цилиндър вместо да притиска накладките към дисковете свива газовия мехур, образуван от парата. Най-общо казано системата спира да работи, а това никак не е добре. Разтворената вода в спирачната течност понижава точката й на кипене, за това трябва периодично да се подменя. Този интервал се задава от завода производител, но обикновено е около 2-3 г.  
  Има четири основни стандарта, характеризиращи експлоатационните показатели на спирачната течност.
Те са:

DOT - 3    използван в по-стари превозни средства, може да се смесва с DOT - 4 и DOT - 5.1
DOT - 4    най-масово използвана и днес, може да се смесва с DOT - 3 и DOT - 5.1
DOT - 5    силиконово базирана, НЕ СЕ СМЕСВА с останалите 
DOT - 5.1 широко използвана, може да се смесва с DOT - 3 и DOT - 5.1

Има изключения, като автомобилите CITROEN. При тях се използва продукт с означение LHM.

Подреди по
Подреди по