Спирачна течност

Спирачната течност е един често подценяван компонент на спирачната система. Колкото и сложно управление да има, електронни модули, сложни ABS или ESP системи, връзката между натискането на педала и това, което се случва е спирачната течност. Има няколко вида течности, според качествата им. Означават се с DOT от 3 до 5.1, като различните числени стойности характеризират експлоатационните качества на течността.

Стандарти за качество на спирачната течност

  • DOT 3 - Доста стара спецификация, подходяща за по-стари автомобили.
  • DOT 4 - Подходяща е за съвременни автомобили с дискови спирачки, ESP и ABS системи.
  • DOT 5 - Силиконова спирачна течност. Не е съвместима с никоя от другите!
  • DOT 5.1 – Течност, подходяща за използване при спортни шосейни автомобили, където температурните натоварвания са доста по-високи.

Спирачните течности основно са базирани на гликолови съединения и подходящи добавки за подобряване на качествата им, инхибитори против корозия и т.н. DOT 5 е силикон базирана и практически е много рядко използвана при масовите автомобили.

Основни изисквания към спирачната течност

  • Нисък и стабилен вискозитет при различни температури – спирачната система е хидравлична по същество. Промяната във вискозитета на флуида ще доведе до промяна в работата й при различни условия, което е крайно нежелателно. Всеки иска автомобил, който спира еднакво, без значение каква е околната температура, освен това съвременните ESP и ABS системи са доста сложно устроени и имат множество миниатюрни отвори. Течност с висок вискозитет не би могла да минава достатъчно бързо през тях. Това би могло да доведе до забавяне на действието на цялата система в пъти, лош респонс като цяло и загуба на прецизност на цялата спирачна система.
  • Добри мазилни свойства, компонентите на уредбата са деликатни, изработени с много малки хлабини и имат триещи се повърхности. Смазването им е изцяло поверено на спирачната течност.
  • Ниска хигроскопичност, поради специфичния си химичен състав спирачната течност абсорбира влага от околната среда. Това намалява точката й на кипене, прави я корозивна за металите ивлошава мазилните й качества.
  • Висока температура на кипене – защо този параметър е толкова важен? Спирачките работят, като превръщат енергията от движението на автомобила в топлина, която чрез дисковете и накладките се отдава в атмосферата. Част от тази топлина се предава на течността чрез буталата в спирачните апарати. Когато спирачната течност е близо до точката си на кипене започва да отделя газови мехурчета. Тези мехурчета правят флуида „свиваем“, което е пагубно за действието на системата. Ефекта е, че не можем да упражним нужното налягане върху буталата на спирачните цилиндри и автомобила не спира така, както се очаква.
  • Добра съвместимост с различни материали – спирачната система е изградена от различни материали като алуминий, цинкови сплави, чугун, стомана, пластмаса и гума. Течността не трябва да бъде агресивна към никой от тях, да не предизвиква прекомерно раздуване или свиване на гумените уплътнения.

Живот на спирачната течност

Спирачната течност е нещо наистина важно за безопастността. Живота й е около 2-3 години, но точния период за смяна се определя от производителя на автомобила.