Антифриз

Всеки двигател с вътрешно горене има нужда от охлаждане. Основно охлаждащите системи са разделени на въздушни, при които топлообмена се извършва от насочен въздушен поток и „водни“, където това се случва чрез междинен флуид. Тук ще разгледаме използваните в автомобилната индустрия охладители, познати като антифризи.

Функции

  • ефективен топлообмен
  • защита от корозия на двигателя
  • понижаване на точката на замръзване и повишаване на точката на кипене в охладителната система

Топлообмен

Най-добра топлоемкост, т.е. способност да поема топлина за единица обем, има водата. Тя обаче е неприложима в охладителната уредба на двигателят поради няколко основни причини. Корозивна е, съдържа разтворени минерали, които се отлагат по стените на системата. Такъв слой, дори с минимална дебелина ( 0,5 мм.) може да влоши топлообмена с 30-40%. Водата замръзва при ниски температури, при което увеличава обема си. Това свойство може да доведе до много тежки повреди, като спукан блок или радиатор. Поради тези причини използваме антифриз, който смесен с вода в правилно съотношение ни позволява да използваме полезните свойства на водата, като поправим недостатъците.

Защита от корозия

В масовия случай антифриза се състои от етиленгликол, който осигурява ниската температура на замръзване на сместа, инхибитори – тяхната цел е да предотвратят корозията на металните части от системата и оцветител. Естествено различните производители добавят набор от допълнителни добавки, подобряващи свойствата на продукта.

Кипене

Важно е да отбележим и още едно много важно качество. За разлика от водата, която кипи при около 100 С,в зависимост от някои фактори, антифриза има доста по-висока точка на кипене. Защо е важно това? При кипенето температурата на флуида спира да се покачва, т.е. практически почти не може да пренася топлина. Освен това интензивно образуващата се пара създава така наречените парни „възглавници“ в системата, което е крайно нежелателно и може да доведе до прегряване на двигателят. Вдигането на температурата на кипене в охладителната система е ключов фактор за надеждното предпазване на двигателя от прегряване.

Видове


Съвременните антифризи се делят на две основни групи: органични и неорганични.
Неорганичните (IAT) съдържат силикатен комплекс, който образува защитаващ от корозия слой по металните детайли. Този комплекс обаче, постепенно се изразходва и се налага охладителната течност да бъде подменяна през определено време. Предимството на тази технология е, че работи добре със всички метали, включително така наречените „жълти“- мед, бронз и различни припои.
Органичните антифризи (OAT) съдържат органични киселини, които предотвратяват образуването на окисен слой по металните повърхности. Имат по-дълъг експлоатационен срок в сравнение с IAT препаратите. Повечето съвременни двигатели са пригодени да използват тях. Трябва да обърнем внимание, че OAT антифризите не могат да се използват при наличие на „жълти“ метали в конструкцията на двигателя.

Защо са цветни антифризите?

Важно е да знаем, че цвета на препарата не е показател за използваната технология. Всеки производител може да оцвети продукта си както намери за добре. Оцветяват се за да може да се следи визуално степента на разреждане или замърсяване на охладителната течност и не на последно място за да се акцентира върху факта, че антифриза е опасен за здравето!

Използвани означения

G-11
G-12
G-12+
G-12++

Интервал за смяна

OAT антифризите имат по-дълъг живот (Long life) от IAT препаратите. За IAT антифризите в повечето случаи интервала за смяна е около две години. При другия вид може да е двойно по-дълъг. При всички случаи съблюдавайте срока за смяна, зададен от завода производител на автомобила.

Какъв антифриз да избера?


Отговора на този въпрос се намира в ръководството за експлоатация и поддръжка на автомобила ви. Единствено той определя вида на подходящата технология за използване във вашия двигател.